Iskierki Dobra
niedziela, 08 grudnia 2019 15:30

 

Kliknij by zobaczyć galerię

W sobotę, 7 grudnia 2019 r. członkowie szkolnego koła wolontariatu wzięli udział w imprezie „Iskierki Dobra” w Olecku. Po zapaleniu światełek na choince dzieci przystroiły ją własnoręcznie wykonanymi ozdobami. Na uczestników imprezy czekało wiele atrakcji. Można było wykonać sobie pamiątkowe zdjęcie ze św. Mikołajem, napisać do niego list, wziąć udział w turnieju kolędowym. Uczennice naszej szkoły: Zuzanna Pęcak, Aleksandra Pęcak i Zofia Bomber otrzymały nagrody za udział w konkursie na ozdobę świąteczną. Mimo deszczowej pogody atmosfera na placu miejskim była przyjemna i radosna. Na koniec wszyscy wolontariusze udali się na wspólny posiłek.

Organizacja wyjazdu: Agnieszka Łaskowska i Małgorzata Skrocka

 

 
O historii Olecka ….
piątek, 06 grudnia 2019 19:42

O historii Olecka dowiedzieli się uczniowie klas VI-VIII, uczestnicząc w wykładzie historycznym na jej temat. Spotkanie odbyło się w dniu 6 grudnia 2019 r. w Oleckiej Izbie Historycznej, mieszczącej się w ROK „Mazury Garbate” w Olecku. Wykład prowadziła kustosz Eliza Ptaszyńska.

Opiekunowie uczniów podczas wyjazdu: Justyna Adamczyk, Małgorzata Korotko, Andrzej Malinowski

AM

 
Mikołaj u najmłodszych
piątek, 06 grudnia 2019 19:09

 

Kliknij by zobaczyć galerię

6 grudnia 2019 r. do dzieci w zespole wychowania przedszkolnego przyszedł Mikołaj z workiem prezentów. W podziękowaniu za nie dzieci zaśpiewały Mikołajowi piosenkę w języku angielskim i polskim.

Do organizacji mikołajek włączyli się też rodzice.

AM

 

 
Mikołajki u pierwszaków
piątek, 06 grudnia 2019 18:23

Kliknij by zobaczyć galerię

6 grudnia obchodzimy Mikołajki. Na ten dzień uczniowie I klasy przygotowywali się już od tygodnia. Dzieci ubrały choinkę, zrobiły laurki i ćwiczyły piosenkę dla Mikołaja. W prezencie otrzymały puzzle i czekoladki. Serdecznie dziękuję rodzicom za pomóc w organizacji spotkania. Szczególne podziękowania kieruję do Pana Dariusza Wójtowicza, przewodniczącego klasowej rady rodziców,  za zaangażowanie podczas przygotowywania uroczystości.

Wychowawczyni Małgorzata Skrocka

 
Mikołajki
piątek, 06 grudnia 2019 18:02

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Dzisiaj, 6 grudnia 2019 r. wszystkich uczniów naszej szkoły odwiedził Mikołaj. Przybył on z Dalekiej Północy i przyniósł słodkie upominki.

Mikołajki – tradycyjna, polska nazwa święta ku czci świętego Mikołaja, biskupa Miry, obchodzonego 6 grudnia. Do XIX w. był to na ziemiach polskich dzień wolny od pracy. Od średniowiecza w wigilię tego dnia święty Mikołaj przynosi dzieciom prezenty.

AM

 

 
Czynimy dobro
czwartek, 05 grudnia 2019 18:24

 

Kliknij by zobaczyć galerię

5.12.2019 r. Szkolne Koło Wolontariatu zorganizowało przedświąteczną zbiórkę słodyczy, środków czystości i przyborów szkolnych dla dzieci z Ośrodka Interwencji Kryzysowej Matki i Dziecka w Kowalczukach na Litwie. Dary zostaną dostarczone przez strażaków z OSP w Lenartach w dniu 6 grudnia. Serdecznie dziękujemy uczniom i pracownikom szkoły za dar serca. Pamiętajmy, dobro zawsze wraca.

MS

 

 
Gala Wolontariatu w Ełku
czwartek, 05 grudnia 2019 18:06

 

Kliknij by zobaczyć galerię

5 grudnia 2019 r. uczestniczyliśmy w Gali Wolontariatu Szkolnych Kół Caritas Diecezji Ełckiej. Uroczystość rozpoczęliśmy wspólną Eucharystią, której przewodniczył J. E. Ks. Bp Jerzy Mazur. Następnie udaliśmy się procesyjnie do Ełckiego Centrum Kultury, gdzie obejrzeliśmy spektakl pt. „Samotny wśród ludzi” w wykonaniu grupy teatralnej „ZgiEłk” z Warsztatów Terapii Zajęciowej w Ełku. Momentem kulminacyjnym było rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „Miłosierdzie drogą do świętości”, w którym też braliśmy udział. Praca naszej uczennicy, Zuzanny Osieckiej została wyróżniona. Bardzo się cieszymy i życzymy jej dalszych sukcesów.

Opiekun SKC

 

 
Andrzejkowa noc w szkole
niedziela, 01 grudnia 2019 22:01

 

Kliknij by zobaczyć galerię

29/30.11.2019 r. Uczniowie klasy VII nie mogli rozstać się ze szkołą i postanowili spędzić w niej całą andrzejkową noc. Pomysłodawcą imprezy była Iza. Wszyscy uczestnicy (Iza, Wiktoria, Nikodem, Grzegorz, Sebastian i Bartek) zjawili się w komplecie ze śpiworami i poduszkami. Uczniowie deklarowali, ze nie będą spać przez całą noc, ale zamierzenia tego nie udało się zrealizować. Sen przyszedł niespodziewanie i podstępnie około godz. 4 nad ranem, najwytrwalsze okazały się dziewczęta. Spotkanie rozpoczęliśmy od przygotowania łóżek, czyli materacy, aby było wygodnie i mięciutko. W mgnieniu oka, klasa lekcyjna zamieniła się w przytulny pokoik dla sześciorga uczestników imprezy. Zabawę rozpoczęliśmy od gry integracyjnej „5 sekund”; walka trwała do ostatnich … sekund – Bartek pokonał wszystkich, choć początkowo nie szło mu najlepiej. Jak na andrzejki przystało, poznawaliśmy przyszłość z ciasteczkowych wróżb i balonowych niespodzianek. Na kolację zjedliśmy pizzę i gofry z bitą śmietaną. Po niej grupa odbyła walkę na poduszki, niestety przytulak Izy skończył w koszu z powodu odniesienia zbyt licznych ran szarpanych. Obowiązkowym punktem programu było też obejrzenie filmu. Pobudka była bardzo ciężka, a tu jeszcze czekało sprzątanie. Jednak wszyscy byli zadowoleni i szczęśliwi z pobytu w szkole, chociaż mocno niewyspani.

Wychowawczyni: Marzenna Grodzicka

 

 
„Baśniowy świat”
sobota, 30 listopada 2019 11:06

 

Kliknij by zobaczyć galerię

W piątek, 29 listopada 2019 r. w SP nr 4 w Olecku (Siejnik) odbył się V Powiatowy Konkurs Znajomości Literatury Dziecięcej kl. III „Baśniowy świat”. Naszą szkołę reprezentowała Zuzanna Osiecka, uczennica kl. III.

Przygotowująca do konkursu: Beata Roszkowska

AM

 

 
Zabawa andrzejkowa
sobota, 30 listopada 2019 10:35

 

Kliknij by zobaczyć galerię

W czwartek, 28 listopada 2019 r. samorząd uczniowski zorganizował szkolną zabawę andrzejkową. Były tańce, wróżby i gry. W organizację andrzejek bardzo aktywnie włączyli się rodzice uczniów.

AM

 

 
„Ryby, żaby i raki”
czwartek, 28 listopada 2019 20:54

 

Kliknij by zobaczyć galerię

28 listopada 2019 r. w Miejsko-Powiatowej Bibliotece Publicznej w Olecku odbył się Powiatowy Konkurs Recytatorski „Ryby, żaby i raki”, czyli wierszowane igraszki Jana Brzechwy. W kategorii I (klasy 0-I) udział wzięła Alicja Bobowicz z klasy I, a w kategorii II (klasy II-III) - Zuzanna Kukowska (kl. II). Na pamiątkę tego wydarzenia uczennice otrzymały dyplom i książkę.

Konkurs odbywa się w dniach 28-29.11.2019 r. (przesłuchania), natomiast finał 3.12.2019 r.

Przygotowanie uczniów: Urszula Grzybowska, Małgorzata Skrocka

UG

 

 
Andrzejki w przedszkolu
czwartek, 28 listopada 2019 20:23

 

Kliknij by zobaczyć galerię

Dzisiaj, 28.11.2019 r. w zespole wychowania przedszkolnego odbyły się tradycyjne andrzejki. Dzieci były pięknie przebrane i bawiły się przy muzyce (mini dyskoteka). Oczywiście nie zabrakło wróżb i poczęstunku.

Organizacja andrzejek: Agnieszka Topolska

AM

 

 
Andrzejki w klasach młodszych
środa, 27 listopada 2019 20:11

 

Kliknij by zobaczyć galerię

27.11.2019 r. W klasach I-III odbyły się andrzejki – wyjątkowy listopadowy dzień pełen wróżb i zabaw. Andrzejki są okazją do poznania swojej przyszłości, ale z przymrużeniem oka.

Organizacja andrzejek: Beata Roszkowska, Urszula Grzybowska

AM

Oficjalnie, po raz pierwszy w Polsce sformułowania andrzejki użył Marcin Bielski, renesansowy poeta, pisarz i tłumacz. To on, w 1557 r. umieścił wzmianki o andrzejkowych wróżbach w swojej sztuce teatralnej pt. „Komedyjka Justyna i Konstancyjej”.

 

 
Dzień Pluszowego Misia
poniedziałek, 25 listopada 2019 19:51

 

Kliknij by zobaczyć galerię

25.11.2019 r. Dzieci w zespole wychowania przedszkolnego obchodziły dziś Dzień Pluszowego Misia. Obchodzony jest on na całym świecie od 2002 r., kiedy to przypadła setna rocznica powstania maskotki. Pluszowe misie to najwierniejsi przyjaciele dzieci.

Pluszowy miś ma swoją historię, którą nie wszyscy znają. W 1902 r. prezydent Stanów Zjednoczonych Teodor Roosvelt wybrał się na polowanie, podczas którego postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał uwolnić misia, a anegdota ta ukazała się w formie komiksu w amerykańskiej prasie. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Pewien producent zabawek zainspirowany obejrzaną historią postanowił stworzyć nową zabawkę dla dzieci, małego, pluszowego niedźwiadka. Na cześć prezydenta nazwał go Teddy Bear. Dziś nikomu nie trzeba przedstawiać pluszowego misia, bo znają go dorośli i dzieci na całym świecie. Słodki niedźwiadek stał się nieodłącznym towarzyszem zabaw, przytulanką, powiernikiem tajemnic i najlepszym przyjacielem. Dziecięcy świat zabawek aż roi się od misiów różnego formatu, kształtu i kolorów. Ta sympatyczna postać stała się bohaterem wielu opowieści, bajek, filmów. Dość wymienić kilka najbardziej popularnych pluszowych bohaterów, jak Kubuś Puchatek, Miś Colargol, Miś Yogi, Miś Uszatek czy Miś Paddington. Misie towarzyszą nam od dzieciństwa aż po dorosłość, stając się symbolem tego, co dobre, ciepłe i delikatne.

AM

 

 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień piąty. Wielki Finał (część 1)
piątek, 22 listopada 2019 19:31

 

Kliknij by zobaczyć galerię

22.11.2019 r. Wielki Finał! Dzień warsztatowy. Nasze spotkanie z klimatem rozpoczęliśmy od ćwiczeń praktycznych – segregacji śmieci. Sekretarz szkoły, Ferdynand Grodzicki przedstawił wszystkim istotę, sens i system segregacji śmieci. Tym samym obalił wiele istniejących mitów na ten temat. Segregować czy nie? Odpowiedź na to pytanie była jednoznaczna – Tak! Uczniowie po kolei wrzucali śmieci do odpowiednich pojemników: papier, plastik, metal, szkło, różne, suche i mokre. Przy wrzucaniu śmieci do niewłaściwych pojemników, pojawiał się znak „Stop” i wtedy uczniowie dowiadywali się, dlaczego tak nie wolno było zrobić.

Następnym zadaniem, z którym trzeba było się zmierzyć było zaznaczenie przez każdą klasę trzech miejsc na mapie świata, które już powodują zmiany klimatu oraz zaznaczenie dwóch kontynentów, które pierwsze ucierpią przez zmiany klimatu. Żeby ratować klimat, to co trzeba zrobić? Tutaj należało wybrać spośród 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju tylko 3 i je omówić, uzasadniając swoje wybory. Liderzy poszczególnych klas bardzo ciekawie prezentowali wypracowane stanowiska w tej kwestii.

Kolejnym zadaniem warsztatowym było udzielenie odpowiedzi przez każdego ucznia na pytanie: Co każdy z nas może zrobić dla klimatu? Odpowiedzi/hasła zapisywane były na kartkach papieru, które później umiejscowione zostały przy „Ziemi, którą mamy tylko jedną!”.

Za zmiany klimatu odpowiedzialne są wszystkie państwa świata i w związku z tym przy „Ziemi, którą mamy tylko jedną” pojawiły się flagi państw. Reprezentanci poszczególnych krajów przemaszerowali po szkolnym korytarzu, obiecując, że najszybciej jak tylko mogą zajmą się działaniami w dziedzinie klimatu (13 Cel ZR), bo bez wspólnego działania ludzi na całym świecie nie uratujemy go. Obudźmy się! To ostatni dzwonek dla klimatu! I rzeczywiście … zadzwonił budzik!

AM

 

 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień piąty. Wielki Finał (część 2)
piątek, 22 listopada 2019 19:29

 

Kliknij by zobaczyć galerię

 

22.11.2019 r. Wielki Finał! Dzień warsztatowy. Po przemarszu reprezentacji poszczególnych państw przyszła pora na prezentację Ameryki Południowej. To zadanie wzięli na siebie uczniowie klasy VIII wraz z Agnieszką Łaskowską. Przedstawili środowisko społeczno-przyrodnicze tego kontynentu, po czym w ekologicznej akcji protestacyjnej stanowczo zaprotestowali przeciwko wycinaniu lasów w Amazonii. Bardzo szczegółowo omówili negatywne skutki zmian klimatu i możliwości adaptacyjne Ameryki Południowej w tym zakresie – powodzie, susze, cyklony tropikalne, hodowla bydła, wzrost erozji gleb, wylesianie, ubóstwo, choroby. Nie zapomnieli też o działaniach na rzecz ochrony klimatu w Ameryce Południowej (m.in. zrównoważone gospodarowanie ziemią, poprawa jakości pastwisk i jakości paszy). Uczniowie mieli na sobie ponczo – typowy strój tego kontynentu.

Natomiast klasa VII z wychowawcą Marzenną Grodzicką przedstawiła Amerykę Północną. Cel, który klasa sobie postawiła to walka ze śmieciami, które nas zasypują każdego dnia. Uczniowie zaprezentowali scenkę na ten temat, występując w maskach antysmogowych. I również przeprowadzili ekologiczną akcję protestacyjną pod hasłem „Mówimy Nie przeciwko – niszczeniu ekosystemów, nadmiernej konsumpcji, wycinaniu lasów, piecom węglowym, marnowaniu żywności, niesegregowanym śmieciom!”.

W ostatniej części Wielkiego finału Andrzej Malinowski zaprezentował typowe przedmioty-symbole obu Ameryk, a w bibliotece szkolnej odbyło się wysłuchanie opowieści „Jak afrykańskie żurawie zdobyły swoje korony”. Opowieść pochodzi z afrykańskiej Ugandy. Na jej podstawie uczniowie odpowiedzieli na pytanie - Dlaczego ludziom, roślinom i zwierzętom potrzebny jest deszcz (woda)? Zwrócili też uwagę na problem suszy występujący w wielu regionach świata oraz na konieczność oszczędzania wody. Na zakończenie uczestnicy spotkania (uczniowie kl. IV-VI) kolorowali godło Ugandy. Zajęcia prowadziła Marzanna Sienkiewicz.

W Tydzień Edukacji Globalnej zaangażowani byli wszyscy uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły. Brawo!

AM

 

 
Naleśniki w Kuchcikowie
czwartek, 21 listopada 2019 23:24

 

Kliknij by zobaczyć galerię

21.11.2019 r. ZWP. W dzisiejszym Kuchcikowie powstawały naleśniki – z dżemem, czekoladą, serem i masłem orzechowym. Smarowanie, zawijanie, próbowanie … Były naprawdę smaczne.

AM

 

 
Widoczny uczeń, to bezpieczny uczeń
czwartek, 21 listopada 2019 21:32

 

Kliknij by zobaczyć galerię

W czwartek, 21 listopada 2019 r. uczniowie klasy I gościli pana Burmistrza Olecka, Karola Sobczaka i policjantów. W ramach akcji „Widoczny uczeń, to bezpieczny uczeń” otrzymali od burmistrza workoplecaki z elementami odblaskowymi. Policjanci przypomnieli uczniom o zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach.

AM

 

 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień czwarty
czwartek, 21 listopada 2019 20:13

 

Kliknij by zobaczyć galerię

21.11.2019 r. Dzisiaj uczniowie klasy VI zaprezentowali Afrykę. Omówili także zagadnienia dotyczące klimatu na tym kontynencie i jego wpływu na cały świat. Zastanawiali się nad skutkami zmian klimatycznych w Afryce. Uwagę zwrócili na wysychającą Afrykę Subsaharyjską, że w niebezpieczeństwie jest rolnictwo, a tym samym życie wielu ludzi. Nadrzędnym wyzwaniem dla Afryki będzie zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, zagrożonego zmianami opadów deszczu, suszami i nagłymi powodziami. Wyjałowienie gleb przyczyni się do spadku zbiorów kukurydzy, prosa i sorgo o 40-80% w latach 2030-2040. W Afryce Południowej roczne opady mogą się zmniejszyć nawet o 30%.We Wschodniej Afryce deszczu będzie więcej. Przekształcenie się sawanny trawiastej w lasy oraz wzrost dwutlenku węgla może zmniejszyć ilość pożywienia o tyle, ze niemożliwy będzie już wypas bydła. Afryka i Azja jako pierwsze ucierpią przez zmiany klimatu.

Uczniowie klasy VI zorganizowali także konkurs wiedzy o Afryce. Nagrodą były słodkie afrykańskie bułeczki. Z kolei Andrzej Malinowski zaprezentował przedmioty – symbole wybranych państw afrykańskich.

Odbywający się w naszej szkole Tydzień Edukacji Globalnej był okazją, aby przypomnieć wszystkim dzieciom o ważnej dla nich rocznicy. 20 listopada 2019 r. minęło 30 lat od uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. To szczególna umowa międzynarodowa, która zawiera szereg praw i wolności przysługujących dzieciom. W związku z upamiętnieniem tej rocznicy wszyscy uczniowie i nauczyciele, którzy ubrali się w kolorze niebieskim wykonali sobie pamiątkowe zdjęcie. Członkowie szkolnego koła wolontariatu (pod kierunkiem Agnieszki Łaskowskiej i Małgorzaty Skrockiej), z tej okazji przygotowali dla najmłodszych koleżanek i kolegów prezentację na temat praw dzieci oraz ich trudnej sytuacji w różnych częściach świata. Uczniowie obejrzeli też film pt. „Dzieci mają głos”.

_______________________________

Według danych UNICEF w najbiedniejszych krajach świata średnio jedno na czworo dzieci jest wykorzystywanych do pracy; większość dzieci, które nie chodzą do szkoły żyje na trenach Afryki Subsaharyjskiej; ponad 100 mln ludzi nie potrafi czytać i pisać.

AM

 

 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień trzeci
środa, 20 listopada 2019 19:51

 

Kliknij by zobaczyć galerię

20.11.2019 r. Czujesz klimat? Zmieniajmy świat małymi kroczkami! Tak brzmi temat warsztatowych zajęć bibliotecznych, w których wzięli udział uczniowie klasy VI w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej. Zajęcia odbyły się w Bibliotece Pedagogicznej w Olecku, a prowadziła je pani Agnieszka Makarewicz (organizacja wyjazdu: Agnieszka Łaskowska i Marzanna Sienkiewicz). Na początku zajęć uczniowie omówili Cele Zrównoważonego Rozwoju oraz zmiany klimatyczne zachodzące w Polsce i na świecie. Następnie wymienili problemy związane ze środowiskiem w swoim najbliższym otoczeniu i wskazali konkretne propozycje rozwiązań korzystnych dla środowiska w zakresie czystości i oszczędzania wody, odpowiedzialnego gospodarowania odpadami i świadomego konsumpcjonizmu.

Dzisiejszego dnia, uczniowie klasy V z wychowawcą Marzanną Wasilewską przedstawili Azję. W prezentacji uwzględniono zagadnienia dotyczące ogólnych informacji o kontynencie (bo bez poznania świata, ludzi, ich kultury, gospodarki, przyrody … nie da się mówić o klimacie) oraz o przyczynach zmian klimatu w Azji. Na opracowanym plakacie znalazły się informacje o zagrożeniach klimatycznych na tym kontynencie. Podstawowym produktem żywnościowym w Azji jest ryż, dlatego jakiekolwiek problemy, które w wyniku zmian klimatu zaistnieją w systemach produkcji ryżu, mogą poważnie osłabić bezpieczeństwo żywnościowe. Uprawa ryżu generuje znaczne ilości metanu, który jest silnym gazem cieplarnianym, dlatego ograniczanie jego emisji będzie ważnym działaniem łagodzącym zmiany klimatu w Azji. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) stwierdził, że częstotliwość występowania chorób mających związek z klimatem zwiększyła się w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej wraz ze wzrostem temperatury i zmienności opadów. Ekstremalne zjawiska pogodowe są częste w tej części świata, ale wraz ze zmianami klimatu będą rosły ich częstotliwość i gwałtowność.

Andrzej Malinowski zaprezentował wybrane przedmioty, które są popularne w Azji i są jej symbolami. Przedstawił też Rwandę, jako przykład państwa, które dba o zrównoważony rozwój, realizując jego cele.

_______________________________

Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zawierająca Cele Zrównoważonego Rozwoju została przyjęta  przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ w dniu 25 września 2015 r. w Nowym Jorku. Agenda określa 17 Celów ZR oraz związanych z nimi 169 zadań, które mają być osiągnięte przez świat do 2030 r.

AM

 

 
Tydzień Edukacji Globalnej 2019 – Dzień drugi
wtorek, 19 listopada 2019 19:10

 

Kliknij by zobaczyć galerię

19.11.2019 r. Dzisiaj uczniowie klasy III (wychowawca Beata Roszkowska) przedstawili Australię i Oceanię, natomiast uczniowie kl. IV wraz z Marzanną Sienkiewicz – Europę. W prezentacjach znalazły się zagadnienia dotyczące ogólnych informacji o kontynentach oraz o przyczynach zmian klimatu w Australii i Europie. Każda z tych klas przygotowała także plakat informujący o tym, jakie działania należy podjąć na konkretnym kontynencie, by przeciwdziałać tym zmianom i ich skutkom.

Dzisiejsze spotkanie było wspólną rozmową-dyskusją na temat zagrożeń, jakie wynikają ze zmian klimatycznych na świecie na przykładzie obu kontynentów. W Australii zmiany klimatyczne już trwają. Są to upały i powodzie. „Średnie temperatury w Australii są obecnie o 1 stopień wyższe niż na początku poprzedniego stulecia. To ponad dwukrotnie więcej niż średnia liczona dla całej planety. W ciągu ostatnich 15 lat aż 13 z nich zapisało się jako najgorętsze w historii! Od 1950 roku każda kolejna dekada była cieplejsza od poprzedniej. Wraz z powietrzem ogrzewa się także ocean. Temperatura powierzchni otaczającego Australię morza wzrosła w ciągu ostatnich 100 lat aż o 0,8 stopnia, osiągając rekordową wartość w 2010 r. Do końca tego stulecia w całej Australii występować będą coraz częściej długotrwałe okresy zmniejszonych opadów oraz suszy”. Upały i susze w ciągu ostatnich lat uderzyły w australijskie rolnictwo. Istotnym czynnikiem sprawczym są działania ludzi, którzy eksploatują glebę w sposób nadmierny oraz niszczą lasy. Ponadto Australia zmaga się z katastrofalnymi pożarami … właśnie lasów i buszu.

Z kolei w Europie największy wzrost temperatury zaobserwowano na południu kontynentu latem i w regionie arktycznym zimą; pod względem ilości opadów, w Europie Południowej odnotowuje się ich spadek, a w Północnej wzrost. Zmiana klimatu nie pozostaje bez wpływu na ekosystemy, czego konsekwencją jest migracja wielu gatunków roślin i zwierząt na północ oraz na wyżej położone obszary. Zjawisko to ma ogromne znaczenie dla takich sektorów działalności człowieka, jak rolnictwo, leśnictwo, produkcja energii, turystyka i infrastruktura, a jego konsekwencje dla Europy będą w większości negatywne.

Regiony, w tym obszary miejskie, szczególnie narażone na zmianę klimatu w Europie znajdują się: w krajach Europy Południowej i basenu Morza Śródziemnego; na obszarach górskich; w strefach przybrzeżnych, deltach i na obszarach zalewowych; na obszarach położonych najdalej na północ i w Arktyce.

W spotkaniu wzięli udział wszyscy uczniowie szkoły.

AM

 

 
Więcej artykułów…
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 31